۰۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۵
کد خبر: ۷۲۶۳۳۵
معرفی کتاب؛

«نظام حکومت اسلامی» اثر آیت الله سیدصادق روحانی

«نظام حکومت اسلامی» اثر آیت الله سیدصادق روحانی
کتاب نظام حکومت اسلامی اثر آیت الله سید صادق روحانی با موضوع نظام حکومتی اسلام است که به همت انتشارات امام عصر(عج) در 160 صفحه چاپ و منتشر شده است.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، کتاب نظام حکومت اسلامی اثر آیت الله سید صادق روحانی با موضوع نظام حکومتی اسلام است که به همت انتشارات امام عصر(عج) در 160 صفحه چاپ و منتشر شده است.

تاريخ تأليف اين كتاب، بر حسب آنچه در پايان كتاب آمده، سال 1396 قمرى است كه برابر با سال 1355 شمسى يعنى دو سال پيش از پيروزى انقلاب اسلامى است. چاپ سوم اين كتاب در دى ماه 1357 در تيراژ ده هزار نسخه صورت گرفته و جمعاً در قطع رقعى 136 صفحه مى باشد.

مبناىِ نظرى كتاب نظام حكومت در اسلام، اعتقاد به ولايت فقيه به معناى داشتن رهبرى سياسى و تسلط بر امورى است كه در اصطلاح روز به آن حكومت و دولت گفته مى شود. كتاب حاضر فقهى نوشته شده اما متن فارسى آن به گونه اى تنظيم شده است تا چندان دشوار نباشد.

كتاب بسيار كوتاه و مختصر و عمومى است، اما به لحاظ تاريخى به عنوان يك متن مهمى كه در شرايطى بسيار حساس نوشته شده، از آن ياد شده است.

 

«نظام حکومت اسلامی» اثر آیت الله سیدصادق روحانی

اين كتاب در سيزده فصل تنظيم شده كه سرفصل هاى آن چنين است:

فصل اول: لزوم تشكيل حكومت; فصل دوم: آيا حكومت در اسلام انتصابى است؟ فصل سوم: حاكم از نظر اسلام. فصل چهارم: طرز حكومت اسلامى. فصل پنجم: برنامه حكومت اسلامى. فصل ششم: حاكم در حكومت اسلامى امتيازى ندارد. فصل هفتم: وجوب اطاعت حاكم. فصل هشتم: مدت حكومت حاكم. فصل نهم: تعيين حاكم در صورت تعدد. فصل دهم: لزوم تصدّى مقدار ممكن از وظايف حاكم. فصل يازدهم: لزوم محدود نمودن حكومت. فصل دوازدهم: عالم تابع حاكم جور، آفت دين است.

فصل سيزدهم: نويسنده در مقدمه كتاب از نقش پيامبر(صلى الله عليه وآله) به عنوان يك حاكم اسلامى ياد كرده و بر اين باور است كه با انحراف امامت از مسير خود، علما نيز از قلم زدن در آن باره خوددارى كردند. در اين اواخر، با برآمدن استعمار، نظريه جدايى دين از سياست پديد آمد و به اين ترتيب باز هم بحث از حكومت اسلامى به عنوان يكى از كهن ترين اصول اسلامى به فراموشى سپرده شد. ايشان با اظهار تأسف از اينكه در مشروطه از قوانين غربى استفاده كردند، از اينكه اخيراً كسانى روى نظريه حكومت اسلامى كار كرده و تلاش كرده اند تا در آن باره بحث كنند، اظهار شعف كرده است. بحث ايشان درباره ولايت فقيه نيز طى درس خارج فقه ايشان مطرح شده و در پايان با طرح سيزده پرسش اصلى، طرح تنظيم نهايى كتاب را در سيزده فصل ريخته اند.

ارسال نظرات